maaikedonders.reismee.nl

Een goede voorbereiding is het halve werk

Hallo lieve volgers!

Het aftellen is nu echt begonnen. Over 17 dagen begin ik aan mijn reis naar Zuid-Afrika! :D

De afgelopen 8 weken hebben wij les gehad in de geschiedenis, economie en cultuur van Zuid-Afrika binnen het vak 'Global Awareness'. Maandag heb ik daarvoor het tentamen gehad en nu is het afwachten of ik het heb gehaald. Op school zijn we nog volop bezig met alle voorbereidingen want a.s. vrijdag moet ons projectplan al ingeleverd worden.

Ik heb in week 2 samen met nog vier anderen studenten de leiding over de projecten binnen Life Zone Soccer. LZS ligt in Kensington naast de Wingfield Primary School en is opgericht door ex-professioneel voetballer Jeremy Wyngaard. Hij heeft in 1996 LZS opgericht om kinderen een veilige omgeving te bieden waarin ze kunnen sporten, naar school kunnen gaan en zichzelf kunnen zijn. Ze gebruiken voetbal en andere sportactiviteiten om bij kinderen en trainers op verschillende gebieden positieve veranderingen te laten plaatsvinden. Wij gaan daar van 4 t/m 7 december naartoe en van 9-12u (voor hun vernieuwende) sportactiviteiten geven. Van 12-13u is er een lunch en van 13-17u gaan wij aan de slag met onze bouwprojecten en evaluatie. De eerste dag laten we Jeremy zelf invullen zodat wij kunnen zien en leren van hun manier van lesgeven. In de andere dagen nemen wij de lessen over met onze kennis en cultuur. Ook gaan we aan de slag met 'train the trainer', waarbij we de trainers daar op gaan leiden. Zij kunnen dan, ook als wij weer weg zijn, aan de slag met de overgebrachte kennis en dit dan weer doorgeven aan de volgende generatie. In de andere projecten (week 1 en 3) gaan we ook nog zwemlessen geven en nog met andere bouwprojecten aan de slag.

Met onze bouwprojecten hebben we helaas best veel problemen gehad. In het begin liepen we tegen het probleem aan dat het contact heel lang duurde met onze contactpersoon uit Zuid-Afrika. We waren hier al voor gewaarschuwd, want zoals de mensen in Zuid-Afrika zelf zeggen "jullie hebben de klok en wij hebben de tijd". Daarna was er van onze contactpersoon iemand gestorven in de familie. Het is daar vanzelfsprekend dat je er dan bent voor je familie en je al het andere (zoals werk) laat vallen die weken. We hadden het idee om daar een multifunctioneel beachveld te plaatsen, maar Jeremy's wens lag bij het aanleggen van een zaalvoetbalveld. Uiteindelijk hebben wij ermee in gestemd dat Jeremy daar het geld in mag stoppen. Wij gaan dan in Zuid-Afrika meehelpen met het slopen van de tennisbanen en op die plek starten met de aanleg van het zaalvoetbalveld. Daarnaast kijken we natuurlijk ter plekke nog wat we kunnen doen voor die mensen.

Zo.... dan hebben jullie een beter beeld van wat ik ga doen met mijn project :)

De komende weken en ook tijdens mijn reis zal ik blogs blijven schrijven om jullie op de hoogte te houden. Mocht je graag een mailtje willen bij een nieuwe blog, kun je je mailadres achterlaten in de mailinglist!

Tot snel!

Liefs, Maaike